suka amek gambar :)

Orang Suka Gentel Gentel Afro

Wednesday, April 6, 2011

Tips ; Bab 2 ( Bokeh ) !

Haaa , assalamualaikum !
pasti tertanya tanya kan menda apa lah tajuk entry mamat neh .
hahaha , bokeh itu sebenarnya nama yg diberikan kepada kesan "blur" yg ada pada sesuatu gambar . oke , untuk hari nie , nk bg tutor sikit nk buat bokeh bagi photog2 kt luar sana yg baru berjinak2 dlm seni fotografi . tips yg mungkin berguna untuk anda .

walaupun aku juga masih lg layak bergelar seorang newbie , tp bg diri aku sendiri , kadang kadang kretif jugak aku nih ! hehe :D

oke oke , berbalik kepada bokeh . baru baru ni masa hari sabtu time aku tak keja , terasa tersangat sangat bosan . 
so disebabkan takdak apa nk buat , aku saja la kuaq malam tuh lepas hujan berenti .

lepak lepak depan umah dgn DSLR kesayanganku .
then punya dok snap snap snap gmbaq . aku TER-perasan yg pantulan cahaya dari lampu jalan tuh seakan akan menarik bila aku tengok dari tar jalan yg basah dek hujan yg baru lepas berhenti . 
so aku pn saja saja laa amek gmbaq kt tar tuh , aku guna ISO pling tinggi that is 3200 .

then tetiba plak sedaq ada becak kt depan umah tuh . bila aku p dekat sikit aku nmpk pantulan cahaya lampu tu nmpak seakan akan bulan bila tgk kt dalam becak tuh . 
haaaa , tunggu apa lagi , snap banyak2 laa . hahahaha .

disebabkan aku menggunakan Manual Focus , bokeh yg kelihatan dlm gmbaq tuh kelihatan mcm kristal pn ada , mcm api pn ada . haha . pastuh dlm banyak2 gmbaq yg aku tangkap .

ini gambar terbaik yang juga diberikan penghargaan oleh Admin Group DSLR (M) 1 Hari 1 Foto kt fb tu untuk masuk Wall Of Fame Blog DSLR (M) 1H 1F bagi tarikh 22 Mac 2011 .


setting yg aku guna untuk gmbaq nih ;
Focal Length ; 55mm
ISO ; 3200
F-stop ; f/5.6
Exposure Time ; 1/20sec
Picture Control ; Standard
White Balance ; Auto

juga sedikit touch up dah mix warna bg menarik sikit di Picnik .

sila beri komen jika ada .
:)



with love ; nadzli.azlan